wtorek, 27 września 2011

Ciekawostki

Pierwszymi samochodami, w których pojawiły się wymienniki ciepła były Mercedesy 35 HP produkowane w 1901 roku. To od tego modelu zaczęła się też historia wspaniałej marki.



ChłodnicaEmil Jelinek, austriacki biznesmen, większość swoich przedsięwzięć biznesowych nazywał żartobliwym imieniem swojej córki - Mercedes. Nie inaczej było w przypadku samochodu skonstruowanego dla niego przez Wilhelma Maybacha i Paula Daimlera. Mercedes 35 HP wyjechał na ówczesne drogi w 1901 roku i stał się pierwszym w historii samochodem sprzedawanym pod tą nazwą. Był też pierwszym modelem, w którym zastosowano chłodnicę. Wymienniki ciepła stały się od tego czasu obowiązkowym wyposażeniem kolejnych automobili.

Rozwiązanie opatentowane przez Maybacha w 1897 roku praktycznie nie zmieniło się w ciągu ponad stu lat historii motoryzacji. Wymienniki ciepła dziś i wówczas skonstruowane są według podobnej zasady. Chłodnica Maybacha składała się z ponad 8 tys. rurek o wymiarach 6 na 6 mm. Mieściło się w niej 9 litrów wody. Dodatkowo wymienniki ciepła tego rodzaju zawierały wiatrak umieszczony za chłodnicą.

Sam samochód posiadał silnik rzędowy, czterocylindrowy, o pojemności 5,9 litra. Motor ten rozwijał moc 35 koni mechanicznych, skąd zresztą wzięła się nazwa modelu. Skrzynia biegów posiadała cztery biegi do przodu i jeden wsteczny. Auto rozwijało prędkość maksymalną 75 km/h.

Charakterystyczny grill, który pojawił się w tym modelu stał się symbolem motoryzacji w pierwszej połowie dwudziestego wieku. Taki kształt wymuszony był przez wymienniki ciepła, składające się z układu rur. Chłodnice tego rodzaju musiały być odkryte ze względów technicznych. Dopiero w latach sześćdziesiątych zaczęły się pojawiać samochody, w których wymienniki ciepła zamontowane były wewnątrz, a więc ukryte pod maską samochodu. W autach marki Mercedes do dziś srebrny grill znajduje się na zewnątrz i jest jednym ze znaków rozpoznawczych marki.

Model 35 HP produkowany był przez rok. W 1902 roku zastąpił go Mercedes Simplex, który sprzedawany był przez siedem lat, do 1909 roku.

Sukcesy pierwszych modeli, innowacje techniczne, takie jak wymienniki ciepła czy inne, przyczyniły się do sukcesu komercyjnego marki. Panowie Daimler, Jelllinek i Benz współpracowali ze sobą, jednak połączenie firmy Daimler Motoren Gesellschaft produkującej Mercedesy z Benzem nastąpiło dopiero w 1926 roku. Od tego czasu spółka nosi nazwę Daimler-Benz.

Emil Jellinek nie doczekał tego momentu. Zmarł w 1919 roku. Warto zaznaczyć, że w 1903 roku zmienił nazwisko na Jellinek-Mercedes żartując, że jest pierwszym ojcem, który przyjmuje nazwisko swojej córki. Mercedes Jellinek nie przeżyła go o wiele lat. Zmarła w 1929 roku na raka kości.

W swojej historii Daimler-Benz wyprodukował wiele wspaniałych samochodów. Warto wspomnieć choćby o słynnym w latach pięćdziesiątych modelu W128 zwanym Kubusiem czy produkowanym od 1953 roku do 1962 roku modelu 170, zwanego popularnie Pontonem. Polscy kierowcy cenili sobie szczególnie popularne w latach 80 i 90 Beczki, czyli model W123 i będący jego następcą W124. Wspomniany wyżej Ponton zapoczątkował produkcję modeli klasy S, która stała się w ciągu ponad pół wieku produkcji symbolem samochodu luksusowego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz